понеділок, 11 грудня 2017 р.

Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства». Фольклорна основа поезії. Символічний зміст образу лебедів.
Мета: поглибити знання школярів про життєвий і творчий шлях В. Симоненка; проаналізувати його поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, зв’язно й грамотно викладати свої думки; плекати почуття любові до батьківщини, повагу й синівську вдячність матері.
 Т и п у р о к у: урок вивчення нового матеріалу.
О б л а д н а н н я: портрет В. Симоненка, бібліотечка його творів, аудіозапис поезії «Лебеді материнства» у виконанні автора, аудіозапис пісні «Виростеш ти, сину…», репродукції гобелена М. Біласа.
Ме т од и, п ри йоми і форми р о б о т и: виразне читання поезії, інтерактивні вправи «Доведи або спростуй» та «Мікрофон», бесіда, слово вчителя, створення спектра твору, складання сенкану, відеоматеріали, «Незакінчене речення…»
Пе р е б і г у р о к у
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Я- гармонійна особистість.
Я все зможу.
Я слухаю і запам’ятовую.
епіграф
Скільки б не судилося страждати,
Все одно благословлю завжди
День, коли мене родила мати
Для життя, для щастя, для біди.
                              В.Симоненко

Виразне читання вірша вчителем.
Василеві Симоненку…
У місті над Славутичем прадавнім,
Де славою застиг Вітчизни біль,
Свободи дух живе у вічно-травні,
І вічно молодий там спить Василь.
Свічадо правди, полум’яне серце
Вкраїні сяє крізь безодню бід.
Не стишиться душі джерельне скерцо,
Із слів не облетить духмяний цвіт.
Безсмертні письмена він нам залишив,
Спішив творити, ніби знав про те,
Що спів його так швидко змінить тиша
І доля терном у піснях зросте.
Не долюбив, не доспівав, та гідно
Звання Людини по житті проніс.
Кохав свободу і Вкраїну рідну
До саможертви, до кривавих сліз.
Не страшно молодими помирати,
Коли у мріях і у серці рай,
І людям із добром заповідати:
«Радій життю, надійся, вір, кохай!»
Л. Ніколаєнко
♦♦На вашу думку, про кого з українських поетів ідеться в поезії? Які цьому є підтвердження? Відповідь обґрунтуйте.

Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання

♦♦Що ви пам’ятаєте про життя і долю В. Симоненка, його творчість із вивченого в попередніх класах?

Оголошення теми й мети уроку.
Опрацювання навчального матеріалу.

Уч и т е л ь. Навряд чи можна знайти серед біографій поетів-шістдесятників долю яскравішу і трагічнішу, ніж життя Василя Симоненка. За свої 28 років він зробив і багато, і мало водночас. Багато, зважаючи на ту самобутню літературну спадщину, яку він залишив нащадкам; мало, з огляду на те, скільки поет міг ще зробити, якби не смерть, що забрала його в розквіті сил та творчої енергії.
Василь Симоненко народився 8 січня 1935 року в давньому козацькому селі Біївці на Лубенщині, глибоку синівську любов до якого проніс через усе життя. Серед спогадів дитинства – багато
горя, важкі повоєнні роки. Далі – навчання у школі. Як згадували вчителі, хлопець вирізнявся поміж інших розумом, був найкращим учнем, багато читав і писав вірші. Вищу освіту здобував,
навчаючись на факультеті журналістики Київського університету імені Тараса Шевченка. Потім працював у редакціях газет «Молодь України», «Черкаська правда», «Робітнича газета». Як журналіст у своїх статтях критикував хиби партійно-бюрократичного апарату, через що зазнавав систематичного цькування з боку офіційних владних структур.
За двома датами, між якими пролягли його дороги, – чимало добрих справ і напружена творча праця. За життя поета вийшла друком лише одна його збірка – «Тиша і грім» (1962). Друга – «Земне тяжіння» побачила світ лише у вересні 1964 року. Непростий шлях долали наступні книжки письменника – збірка новел «Вино з троянд» (1965), «Поезії» (1966), «Лебеді материнства» (1981).
Псевдоніми — В. Щербань, С. Василенко, Симон.

але яскравої, як спалах, долі.
О. Гончар


Уже перші вірші Василя Симоненка, надруковані в газетах і журналах, засвідчили, що в літературу прийшов поет незвичайного хисту й високої громадської свідомості. Це підтвердила збірка «Тиша і грім», від якої повіяло свіжістю, щирістю, розважливістю і молодим завзяттям.
Письменник, публіцист, борець за права людини, він у досить молодому віці мав міцні переконання й суворі принципи, чітке усвідомлення сутності людини, навколишньої дійсності, творчості. Василь Симоненко звертався до різних жанрів та форм. Він – автор громадянської й патріотичної лірики, гумористичних і сатиричних творів, казок для дітей, щоденникових записів, прозових творів.
У 1995 році поетові було посмертно присуджено Національну премію України імені Тараса Шевченка.
Симоненкова лірика приваблює самобутньою образністю поетичної мови, відкритістю й чесністю автора, пристрастю й непоборним духом своїм. А ще більше – ніжністю і ліризмом, глибоким проникненням у душу людини. Сповнена вогнем його палкої душі, вона й нині є окрасою нашої літератури.
Одним із найпопулярніших віршів Василя Симоненка, який став справжнім поетичним шедевром, є його «Лебеді материнства». У 1981 році вийшов друком у збірці «Лебеді материнства»

Робота з текстом поезії «Лебеді материнства». Прослуховування твору з голосу В.Симоненка*.
Чи сподобався вам вірш? Які емоції він у вас викликав? Відповідь обґрунтуйте.
▪Які картини виникли у вашій уяві, коли ви слухали поезію?

◘Виразне читання поезії учнями по строфах.

◘Аналіз твору
• Що могло стати поштовхом до написання вірша «Лебеді материнства»? (Мати — найдорожча у світі істота. Їй несе людина болі й радощі, сумніви й успіхи, помилки й гріхи. З нею хочеться порадитись, поділитись турботами, покаятись їй у гріхах. І хіба може бути присутній при цій сповіді хтось третій? Бодай навіть брат, сестра, чи й батько? Ні — з матір’ю на самоті.

Такою була для Василя мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань, людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки. Природа наділила літературними здібностями і саму Ганну Федорівну. Був у неї зошит «Перлини поміж людей», куди збирала вона прислів’я, приказки у рідних Біївцях. Багато серед них придуманих матір’ю поета. І багаті вони на гумор і глибину думок, що тривожили її свідомість. Саме образ мами є основним у творі)

•Визначте тему поезії. (Тема: відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.)
• Ідея: уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.
• Основна думка.
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
• Визначте жанр твору. Відповідь обґрунтуйте. (Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини: щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів.
• На скільки частин можна умовно поділити поезію? Відповідь обґрунтуйте. («Лебеді материнства» можна умовно поділити на дві частини. У першій ми бачимо, як мати піклується про маленького сина, що лежить у колисці. Мати для немовляти – це весь світ.
У другій частині образ матері переростає в образ Батьківщини, рідної поетові України. Життя поставить перед сином нові вимоги, з’являться нові клопоти, утім мати завжди буде переживати й турбуватися про сина.)
• Визначте мотиви вірша «Лебеді материнства». (У творі простежуються мотив  казкового дивосвіту, створений материнським піклуванням і ніжністю, та мотив дороги як вибору життєвого шляху вже дорослою людиною.)

♦Знайдіть і прокоментуйте засоби художньої виразності у вірші «Лебеді материнства». (У поезії чимало різних засобів художньої виразності: надзвичайно яскраві, промовисті епітети – «лебеді рожеві», «зорі сургучеві», «сивими очи ма», «материнська добра ласка», «тихі зорі», «рожевим пір’ям», «золотим сузір’ям», «приспані тривоги», «хмільні смеркання», «мавки чорноброві», «сади
зелені», «хлопців чорночубих», «білява хата», порівняння «лебеді, як мрії».
Письменник також застосовує уособлення: «заглядає в шибу казка», «будуть мандрувати очі материнські і білявахата», «прийдуть з України верби і тополі, стануть... листям затріпочуть...
душу залоскочуть» і метафор: «мріють крилами… лебеді», «сиплють ночі… зорі»,
«темряву тривожили криками півні», «танцювали лебеді, лопотіли крилами і пір’ям, лоскотали марево». Тропи відзначаються національним колоритом, допомагають розкрити зміст образів твору.)

♦♦Проаналізуйте мовні особливості поезії. Яка роль їх? (Риторичні звертання (лебеді, тихі зорі, сину) надають мові твору виразності. Заперечення «Вибрати не можна тільки Батьківщину», «… не можна рідну матір вибирати» експресивно виражають судження. Уміло застосована інверсія в кількох реченнях акцентує на прикінцевих словах-образах: «За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата»; «Прийдуть з України верби і тополі»; «Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені».)

♦Дослідіть ритмічну будову твору. (Поезія за ритмомелодикою нагадує коломийки. В. Симоненко звернувся до традиції чотирнадцятискладника, поступово переходячи до дванадцяти- тринадцятискладового розміру.)
♦Прокоментуйте назву вірша. ? Назва поезії романтична. В. Симоненко знайшов проникливі яскраві образи, щоб передати силу любові до Батьківщини, до рідної української землі. Почуття патріотизму — найсвятіше почуття людини. Кожен з нас любить землю, де він народився, виріс, мову, вперше почуту з уст матері, вулицю, на якій зростав. Любить сильно, щиро. А от знайти слова, щоб виразити свою любов,— важко.
В. Симоненко такі слова знайшов. Він зумів передати у «Лебедях материнства» й інтимність любові до рідної матері, й любов до прекрасної неньки нашої — України у простих, щирих словах.

І якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі...
Тополя (у народних легендах) — це перевтілена дівчина (про це йдеться і в поемі Т. Шевченка «Тополя»)
Верба — це дерево життя.
Приспані тривоги". Тривоги, проблеми для дитини поки що не існують. Тому вони приспані. 
„ Тихі зорі". Зорі не можуть бути іншими. Вони не вміють видавати ніяких звуків. Епітет „ тихі" підкреслює, що коли дитина засинає, усе навкруги затихає, щоб у неї був спокійний сон. 
 Лебеді — символ чистоти, милосердя, Діви Марії. Тобто у вірші це — птах матері.
Зорі — присутність божества, ангела-посланця Бога, надія. Оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то в даній поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини. 
Лимани (вода) — символ народження; символ мінливого людського життя. 
Мати є символом усіх духовних речей. „Материнська добра ласка в неї за плечима": мати — джерело духовності, усього доброго і ніжного.
Півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя.

♦Схарактеризуйте образ матері в поезії. (Якісь конкретні риси матері ліричного героя у творі не описано, але вірш сповнений такою щирою любов’ю до неї, що образ матері зримо постає перед читачем. Понад те, оповідь ведеться від її мені, це своєрідний заповіт синові. Цей твір набуває водночас і національного, українського характеру, і загальнолюдського звучання. Адже шанобливе ставлення до Батьківщини притаманне будь-якій національно свідомій людині. Отже,
образ матері нерозривно поєднаний у творі з образом Батьківщини.)

Мати — центральний в духовному Космосі українців починаючи з трипільської доби. У народному уявленні мати завжди ототожнювалася з Батьківщиною. Тому зрада їй вважалась непростимим гріхом, а втрата — катастрофою. Вибір іншої Батьківщини постійно осуджувався, оскільки призводив до самознищення нації.

♦♦ Робота в зошиті
Складання сенкану до поезії «Лебеді материнства» Орієнтовне виконання.
Батьківщина
Чарівна Зворушлива
Почуття патріотизму – святе.
Я люблю рідну Україну.
Колискова.

♦♦ Дайте стислі відповіді на запитання «Мікрофон»
▪ Чому саме останні два рядки вірша «Лебеді материнства» викарбувано на могилі поета в Черкасах?
▪ Чи актуальна нині поезія В. Симоненка? Наведіть 1–2 аргументи.

♦♦  Інтерактивна вправа «Доведи або спростуй». Доведіть або спростуйте тезу: ▪«Чому мати турбується про майбутнє своєї дитини? Яким вона його вбачає для сина? Відповідь обґрунтуйте».
Співставте два поняття — «мати» і «Батьківщина». Як вони пов’язані між собою? Свої міркування аргументуйте.


Уч и т е л ь. Зі спогадів сучасників про поета та з чернеток його творів ми знаємо, що Василь Симоненко дуже ретельно працював над кожним словом.
Міг неодноразово переробляти, виправляти, доповнювати написане, добираючи якнайточніші слова, ритмічний та оптимальний малюнок поезій.
«Лебеді материнства» він «шліфував»тривалий час, викреслював деякі неточні фрази і навіть строфи. Коли порівняти різні текстологічні варіанти, можна побачити в них істотну відмінність, загальну спрямованість автора на вдосконалення  поетичного мовлення. Спочатку вірш починався словами суто особистісного характеру, що їх пізніше було знято:
Прилітайте до колиски лебеді рожеві,
Заспівайте пісню-мрію сину Василеві.
Кількох варіантів зазнав епітет «білява хата» («українська», «батьківська»), допоки не віднайшовся у місткому означенні, оповитому виразно національним колоритом. Ці приклади засвідчують, що поет серйозно ставився до своїх творів, вбачав у них могутню силу естетичного та ідейного впливу. Знамениті «Лебеді материнства» В. Симоненка – своєрідний гімн синівської любові, патріотизму. Частина цього твору згодом стала піснею, музику до якої написав Анатолій Пашкевич.
Прослуховування аудіозапису пісні«Виростеш ти, сину…», у виконанні групи «Біла вежа»
♦Порівняйте текст вірша і пісні.
Чому саме слова з другої частини поезії, на вашу думку, стали піснею?
♦На чому акцентується увага в поезії? в пісні?
♦Розгляньте гобелен М. Біласа «Лебеді материнства». Прокоментуйте побачене в контексті образної системи вірша.
Гобеле́н (фр. gobelin) — один із різновидів декоративно-ужиткового мистецтва, стінний безворсовий килим із сюжетною або орнаментною композицією, витканий вручну перехресним переплетенням ниток. Гобелени виготовляють із кольорових шовкових або шерстяних ниток окремими частинами, які потім зшивають між собою (часто окремі колірні плями).
Михайло Якимович Білас  Трускавець,— український майстер гобелену, модельєр. Народний художник України (1955), член Спілки художників України (1967).

Наприкінці ХІХ –початку ХХ століття в українській літературі склалася тенденція зображувати дійсність, використовуючи засоби, притаманні різним видам мистецтва . М.Коцюбинський, О.Кобилянська охоче використовували зорові та слухові образи. В образотворчому мистецтві використовується колір. Кольористика є важливим ідейно-художнім і виражальним засобом.  Колір обов’язково позначається в предметі, може переноситися з предмета на предмет. Василь Симоненко віртуозно зобразив свій вірш у кольорах.

◘ Прослухайте пісню рок-групи «Вітаміни» - «Лебеді материнства». Зверніть увагу на кольори, які використано у відео.
Створення спектра твору. Складіть спектр твору, додержуючи послідовності виконання, поданої у пам’ятці.
Мет од и ч н а р ема р к а. Спектр –багатобарвна смуга, схожа на веселку, яка утворюється при проходженні світловогопроменя крізь призму або якесь інше середовище, що заломлює проміння. Ми називаємо спектром творче завдання у вигляді кола або квадрата, розділеного на сегменти різних кольорів згідно з колірною палітрою аналізованого твору
Пам’ятка з виконання спектра
1. Сформулюйте тему й основну думку твору.
2. Визначте, які емоції викликає у вас цей твір.
3. Зіставте ці емоції з різними кольорами (наприклад: почуття самотності – сірий колір).
4. Визначте, яких емоцій у творі більше: позитивних чи негативних.
5. Намалюйте на аркуші паперу коло або іншу геометричну фігуру.
6. Розбийте фігуру на сектори, розфарбовуючи його кольорами ваших емоцій: чим більше розмір певного сектора, тим більше цей твір викликає у вас певну емоцію.
У вашому спектрі може бути будь-яка кількість кольорів.
7. Прокоментуйте свою роботу: який колір, яку емоцію символізує, якими словами з тексту можна підтвердити правдивість ваших спостережень.
(Рожевий – романтичний колір. Блакитний – небо, вода. Білий – чистота. Зелений –весняний, безконфліктний. Жовтий – позитивний. Бордовий – поміркований,

Звернутися до епіграфа
◘ Незакінчене речення
«Я думаю, це твір про…»
«На уроці я дізнався…»
«Я зрозумів…»
«Ми навчилися…»
«Найцікавішим було…»
«Мій настрій на уроці був…»
«Мені сподобалося…»
«Я буду завжди пам’ятати…»
«Бути патріотом означає…»

Рефлексія.
Після цього уроку я відчуваю…
Розумію…
Думаю….
Підсумок уроку. Оцінювання.
Домашнє завдання
Обовязкове: вивчити вірш напам׳ять.
 За бажанням: написати невеликий твір на тему «Лебеді материнства летять над моєю долею».


Немає коментарів:

Дописати коментар